Små børn indlærer gennem mange gentagelser. Jeg sigter mod at præsentere børnene for mange forskellige aktiviteter, bl.a. med udgangspunkt i læreplanetemaerne.
Læs her mere om læreplanstemaerne KLIK HER
Jeg ser barnets deltagelse i aktiviteterne som et barometer for barnets udvikling. Fx hvad var grynende/begyndende tidligere og hvad kan de nu med lidt hjælp og senere helt selv.
Børnene inspireres af hinanden og af mig. Og når tiden er inde går de selv i gang med at mestre hvad de har set og oplevet.
Der er tale om små simple øvelser ledsaget af remser.
Bevægelser og lyde koblet sammen, historier eller eventyr fortalt med rekvisitter og udtryk i børnehøjde. Fx Larven aldrig mæt, Bukke Bruse, Nisse rød & nisse grå, Babblerne og vokallydene.
Kaste med ris poser, trille ned af skråningen, gå på balancebom, slå kolbøtter, kravle i tunnel, gå på trappe, vælte papkasser, ballon – tennis, trække rullebræt, kører på rullebræt, rutsche på rampe, kravle over stamme, krible krable jagt – vi finder små insekter, studere dem og ser hvor de bevæger sig hen – måske kan vi få en på hånden.
Sange hvor fagter og rekvisitter spiller en vigtig rolle.
Aktiviteter og opgaver mere kognitivt betonet, kan være formbræt, mængde bræt og hjemmelavet matcheopgaver. Vi maler med fingermaling, ikke nødvendigvis på papir, faktisk heller på alt andet, f.eks æggebakker, små og store papkasser, træklodser mm.
Vi går på forskellige ture her på matriklen og vi kører også på tur i vores minibus til spændende steder i området. Nogle gange er vi på tur med andre private børnepassere. Vi besøger institutioner og vi besøger andre børnepassere.
Jeg repræsenterer et stærkt børneperspektiv som bl.a betyder, at jeg fordyber mig, og følger børnenes spor.
Jeg observerer og støtter børnene i deres initiativer, og er nysgerrig på deres interesser.
Jeg har tætte og nære samspil med børnene og skaber en tryg og omsorgsfuld relation.
Børn lærer bedre når de er motiveret, og motivationen opstår af deres interesser. Jeg inspireres af det børnene er optaget af og sigter mod at skabe variation i deres fordybelser.
Sansning og læring sætter brugbare spor hos børnene, når flest mulige af deres sanse sanser er i spil; føle, lytte, se , løfte, skubbe, smage, dufte. mm.
Ting skal gribes førend de kan begribes
Legepladsen her i naturpasningen og i vores omgivelserne giver optimale muligheder for at styrke motorik ,balance, opmærksomhed, hukommelse og kreativiteten.
Naturen er ufærdig og ikke formet til en bestemt anvendelse, og det udfordrer og inspirerer børn til selv at skabe.