Pædagogik

Aktiviteter

Små børn indlærer gennem mange gentagelser. Jeg sigter mod at præsentere børnene for mange forskellige aktiviteter,  bl.a. med udgangspunkt i læreplanetemaerne.
Læs her mere om læreplanstemaerne KLIK HER 

Jeg ser barnets deltagelse i aktiviteterne som et barometer for barnets udvikling. Fx hvad var grynende/begyndende tidligere og hvad kan de nu med lidt hjælp og senere helt selv.
Børnene inspireres af hinanden og af mig.  Og når tiden er inde går de selv i gang med at mestre hvad de har set og oplevet.

Eksempler på aktiviteter

Børneyoga

Der er tale om små simple øvelser ledsaget af remser.

Sprogleg 

Bevægelser og lyde koblet sammen, historier eller eventyr fortalt med rekvisitter og udtryk i børnehøjde. Fx Larven aldrig mæt, Bukke Bruse, Nisse rød & nisse grå, Babblerne og vokallydene.

Motoriske aktiviteter

Kaste med ris poser, trille ned af skråningen, gå på balancebom, slå kolbøtter, kravle i tunnel, gå på trappe, vælte papkasser, ballon – tennis, trække rullebræt, kører på rullebræt, rutsche på rampe, kravle over stamme, krible krable jagt – vi finder små insekter, studere dem og ser hvor de bevæger sig hen – måske kan vi få en på hånden.

Sangleg

Sange hvor fagter og rekvisitter spiller en vigtig rolle. 

Små opgaver

Aktiviteter og opgaver mere kognitivt betonet, kan være formbræt, mængde bræt og hjemmelavet matcheopgaver. Vi maler med fingermaling, ikke nødvendigvis på papir, faktisk heller på alt andet, f.eks  æggebakker, små og store papkasser, træklodser mm.

Ud i det blå

Vi går på forskellige ture her på matriklen og vi kører også på tur i vores minibus til spændende steder i området.  Nogle gange er vi på tur med andre private børnepassere. Vi besøger institutioner og vi besøger andre børnepassere.

Pædagogik og tilgang.

Jeg repræsenterer et stærkt børneperspektiv som bl.a betyder, at jeg fordyber mig, og følger børnenes spor.
Jeg observerer og støtter børnene i deres initiativer, og er nysgerrig på deres interesser.

Jeg har tætte og nære samspil med børnene og skaber en tryg og omsorgsfuld relation.

Aktivitet og samarbejde

Børn lærer bedre når de er motiveret, og motivationen opstår af deres interesser.  Jeg inspireres af det børnene er optaget af og sigter mod at skabe variation i deres fordybelser.
Sansning og læring sætter brugbare spor hos børnene, når flest mulige af deres sanse sanser er i spil; føle, lytte, se , løfte, skubbe, smage, dufte. mm.

Ting skal gribes førend de kan begribes

Legepladsen her i naturpasningen og  i vores omgivelserne giver optimale muligheder for at styrke motorik ,balance, opmærksomhed, hukommelse og kreativiteten.
Naturen er ufærdig og ikke formet til en bestemt anvendelse, og det udfordrer og inspirerer børn til selv at skabe.

Har du spørgsmål til ovenstående, omkring pædagogik og børnepasning / dagpleje eller til Børnenes Naturpasning er du altid velkomme til at ringe til mig på telefon  5133 0860 eller send en mail